Idag höll vår professor Harry Frank ett anförande vid en hearing om godstransporter i riksdagens trafikutskott. Där berättade han bland annat om hur enkelt det är att konvertera ett befintligt fordon till ett elektriskt och om den låga investeringskostnaden för infrastrukturen.

Dessutom visade han bilder från en tysk testanläggning där det faktiskt körs riktiga trådtradare!!
Vi som jobbar i projektet har vetat om det ett tag och har till och med fått möjligheten att vara där och provåka för några veckor sedan, men det har fram tills nu varit väldigt hemligt runt det.

Se hearingen här: http://www.riksdagen.se/sv/Utskott-EU-namnd/Trafikutskottet/Oppna-utfragningar/Oppe/?did=GZC220120329ou1&doctype=ou


Comments

1 Comment so far

  1. Sven Hellberg on juni 21, 2012 16:52

    En fantastisk ide, som äntligen fått förespråkare.
    Det kommer säkert att funger bra.
    Den borde ha genomförts för flera år sedan!

    Men nu är fordonstillverkarna klara med motorerna.
    Kostnaden för infrastrukturen blir tyvärr så hög att lönsamhet endast kan erhållas på vissa motorvägar och kontinentens autobahn.

    Om man överger trådbusstekniken och satsar på konventionell 3-fas högspänningsteknik sjunker anläggningskostnaden drastiskt.
    Medan kostnaden för fordonen ökar något.
    Det behvös en transformator och en något mera avancerad strömavtagare, men den kostnaden är marginell.
    Den uttagna strömmen blir av storleksordningen 10 Ampere.
    Lönsamhet kan erhållas på flertalet rikvägar.

    Sverige är ett långsträckt glest befolkat land.
    Vi behöver elfordon som är anpassade till våra förutsättningar.

    Spårvägar kan ersättas med flexibla elbussar.
    Framförallt är storstädernas förortsbussar är attraktva.

    OBS. Det går att göra kombinationsfordon för likström och växelsström med samma avtagare!

    Se http://www.ideer-nya.se Avsnittet: Elvägar

Name (required)

Email (required)

Webbplats

Speak your mind